1. Neem een time-out. Adem rustig en diep in. Stel je voor dat je in en uitademt door het hartgebied in het midden van je borst.
  2. Probeer je los te maken van je stressvolle gedachte en gevoelens terwijl je rustig doorademt.
  3. Blijf dit doen tot je rustig word en neutraliseer daarmee de emotionele lading.

Gebruik stap 1 direct op het moment dat je voelt dat je emoties met je op de loop gaan. Neem een time-out door uit de emotie te stappen. De hartademhaling helpt je om de aandacht en de energie uit je hoofd terug te trekken, daar waar de negatieve gedachtes en gevoelens zich aan het ophopen zijn. Adem rustig en diep in en uit terwijl je je voorstelt dat je adem in en uitstroomt door je hartstreek in het midden van je borst.

In stap 2 koppel je je los van je stressvolle gedachten en gevoelens terwijl je rustig door ademt. Alleen al de intentie om je terug te trekken maakt dat je je bevrijdt van veel emotionele energie.

In stap 3 blijf je doorgaan met voorgaand proces tot je rustig bent en je de emotionele lading geneutraliseerd hebt. . Let wel, dit wil niet zeggen dat je geen irritatie, angst of andere stressvolle gevoelens meer voelt. Het betekent dat je de lading er af hebt gehaald.